مصطفی ادیب بر مسند نخست وزیری لبنان می نشیند؟-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی مصیب نعیمی، کارشناس مسائل لبنان

مصطفی ادیب بر مسند نخست وزیری لبنان می نشیند؟

به نظر نمی رسد حزب الله لبنان و جنبش امل با نخست وزیری آقای مصطفی ادیب مخالف باشند. هر چند که انتخاب نهایی ایشان بسته به تایید نهایی گروه های سیاسی لبنانی است که جزء شروط نخست وزیری کشور لبنان به شمار می رود و اصلی الزامی در ایفای نقش نخست وزیری این کشور است.
مصیب نعیمی؛ کارشناس مسائل لبنان
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 31
کد خبر: ۵۶۹۹۲

مصطفی ادیب بر مسند نخست وزیری لبنان می نشیند؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آقای مصطفی ادیب یکی از پیشنهادات نخست وزیری لبنان است که رئیس جمهور این کشور  ظرف چند روز آینده در مشورت با فراکسیون های مجلس لبنان باید رای اعتماد به وی را اخذ کند تا آقای مصطفی ادیب بر مسند نخست وزیری لبنان تکیه بزند. هر چند آقای مصطفی ادیب گزینه مطرح تری نسبت به سایر گزینه های پیشنهادی است، اما گزینه های دیگری هم برای پست نخست وزیری انتخاب و معرفی شده اند که بیشترین رای آورنده نخست وزیر آتی لبنان خواهد شد.

 

آقای مصطفی ادیب یکی از گزینه‌های جدی است که مقبولیت و رای اکثریت گروه‌های سیاسی را دارد. مصطفی ادیب از نظر شخصیت سیاسی چندان دارای تجربه خاص و قابل تاملی در عرصه سیاسی لبنان نیست، وی از حدود ۷ سال گذشته تا کنون سفیر لبنان در آلمان بوده است، ضمن اینکه پیش از اعزام به برلین برای سفیری در کشور آلمان، از همکاران نخست وزیر اسبق لبنان به شمار می رفت، لذا تجربه سیاسی خاصی ندارد و تخصص ایشان در حوزه  امور حقوقی و بین‌الملل است، هر چند دوره ای هم رئیس اتحادیه دانشجویان و  فارغ التحصیلان لبنانی در فرانسه بوده است.

 

گفته می شود آقای مصطفی ادیب به هیچ جناح و حزب سیاسی گرایش خاصی ندارد. اگر آقای مصطفی ادیب توسط رئیس‌جمهور لبنان به مجلس معرفی شود، ایشان موظف به ارائه برنامه کاری مدونی به مجلس این کشور است تا بر اساس آن برنامه کاری موافقت نیروهای احزاب سیاسی مختلف لبنانی را اخذ کند.

 

در لبنان براساس یک فرمول سیاسی معمول، نخست وزیر از طوایف اهل سنت انتخاب می شود. آقای مصطفی ادیب که اهل طرابلس و از سنی مذهبان این کشور به شمار می رود، از نزدیکان آقای نجیب میقاتی است که چندی صاحب مسوولیتی در دفتر ایشان بوده است، بنابراين قبل از عهده دار شدن مسئولیت سفیر لبنان و ورود به کشور آلمان مورد تایید وی بوده است.

 

به نظر می رسد حزب الله لبنان هیچ خط قرمزی برای هیچ یک از شخصیت های سنی مذهب ندارد، تا آنجایی که مشخص است حزب‌الله و جنبش امل نیز با نخست وزیری آقای مصطفی ادیب موافقت کرده اند هر چند که انتخاب نهایی ایشان بسته به تایید نهایی گروه های سیاسی لبنانی است که جزء شروط نخست وزیری کشور لبنان به شمار می رود و اصلی الزامی در ایفای نقش نخست وزیری در لبنان به شمار می رود.

 

قطعا هنگامی که شخص معینی برای نخست وزیری در رسانه ها مطرح می شود جدی ترین گزینه نخست وزیری است، هر چند که کنار اسم آقای ادیب اسامی دیگری هم شانس رسیدن به پست نخست وزیری لبنان را در صورت تأیید همه گروه های سیاسی خواهند داشت. بی تردید فرد تایید شده نهایی شخصی است که بیشترین شانس را برای نخست وزیری و معرفی به مردم داشته است، لذا  نخست وزیر در تشکیل کابینه و اخذ رأی  اعتماد به کابینه با فراز و فرودهایی مواجه می شود.

 

به نظر می رسد حزب الله لبنان هم از این انتخاب رضایت نسبی دارد چرا که تا کنون خط قرمزی از سوی حزب الله لبنان برای رسیدن آقای مصطفی ادیب به پست نخست وزیری عنوان نشده است. طبیعی است انتخاب نخست وزیر در کشوری همانند لبنان از جهات مختلفی باید مورد بررسی و نظر نهایی و تایید فراکسیون ها و جناح های مختلف سیاسی مورد نظر قرار بگیرد. گرایش های مختلف نمایندگان مجلس در لبنان که برخی از آنها تحت تاثیر آمریکا هستند هم موضوع را پیچیده تر می کند، لذا نخست وزیری در لبنان روی کار می آید که یک نخست وزیر میانه رو باشد. نخست وزیری که بتواند نظر همه گروه های سیاسی را جلب کند، لذا این گونه نیست که فقط حزب‌الله لبنان تایید کننده نهایی نخست وزیر باشد ضمن اینکه اگر حزب‌الله لبنان هم نخست وزیر را تایید نکند، قطعا رسیدن به نخست وزیری بسیار سخت خواهد بود.

 

قدرت سیاسی در لبنان بین دو گروه  ۸ و ۱۴ مارس تقریبا پنجاه پنجاه تقسیم شده است، لذا نخست وزیری به این سمت می رسد که اکثریت موافق روی کار آمدن وی باشند، نه نخست وزیری که یک طرف یا یک جناح سیاسی حامی یا موافق وی باشد و نظر سایرین نسبت به وی منفی باشد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار